Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015

Δείγμα εργασίας με έρευνα ερωτηματολογίου


Η εξέλιξη της Τεχνολογίας 
&
Η επίδρασή της στην υγεία και στην ψυχική ισορροπία των νέων




1.   Παρουσίαση  του  Προβλήματος  της  Έρευνας
Ι.   Εφηβική Ηλικία
Εφηβική ηλικία χαρακτηρίζεται η χρονική περίοδος από την έναρξη της ήβης μέχρι την ενηλικίωση. Είναι η περίοδος εκείνη κατά την οποία το εξελισσόμενο  άτομο πραγματοποιεί τη μετάβαση από την παιδική στην ώριμη ηλικία. Χρονολογικά δεν μπορεί να οριστεί ακριβώς. Αρχίζει, πάντως, με τα σημεία της ήβης και τελειώνει με την σεξουαλική ωρίμανση, με το πέρας της αύξησης σε ύψος και με την πνευματική ωρίμανση.
Στην ηλικία αυτή, που τοποθετείται σε γενικά πλαίσια από το 11ο έως το 18ο έτος, οι έφηβοι είναι ικανοί να γενικεύσουν και να χρησιμοποιούν επίσης την αφαιρετική σκέψη, να εργάζονται με θεωρίες και υποθέσεις. Επιζητούν σχέσεις με το άλλο φύλο και ικανοποιούνται συναισθηματικά. Έχουν ανάγκη από τρυφερότητα και στοργή. Ανακαλύπτουν τον εαυτό τους, παραδέχονται το φύλο τους και προετοιμάζονται για το ρόλο που έχουν να παίξουν στη ζωή. Επίσης παρατηρείται  πως στην εφηβική ηλικία τα άτομα συγκρούονται με το περιβάλλον τους και επαναστατούν ή παραστρατούν όταν κάτι δεν τους εκφράζει ή δεν τους αντιπροσωπεύει μέσα σ’ αυτό. Είναι αποτέλεσμα που προκύπτει από την υπερβολική πίεση που συχνά δέχονται οι έφηβοι και αυτό γιατί οι υποχρεώσεις τους είναι πολύ περισσότερες από τα δικαιώματά τους και συνεπώς για την αποπεράτωση των υποχρεώσεων αυτών οι ίδιοι πιέζονται αρκετά.
Χαρακτηριστικά όμως της εφηβικής ηλικίας και τα οποία σχετίζονται άμεσα με τη σωματική και ψυχική ισορροπία, είναι τα ακόλουθα:
-    Ο έφηβος περνά μια περίοδο αμφιβολιών. Στις περιπτώσεις που συμπεριφέρεται ως παιδί κατηγορείται πως η συμπεριφορά του δεν είναι ανάλογη με την ηλικία του. Ενώ όταν ενεργεί σαν μεγάλος πιέζεται και περιορίζεται η δραστηριότητά του από φόβο μήπως διατρέξει κάποιους κινδύνους. Έτσι ο νεαρός έφηβος βρίσκεται συνεχώς σε διλήμματα  για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συμπεριφέρεται.
-       Ζει μια περίοδο συνεχών αλλαγών. Παράλληλα με τις σωματικές μεταβολές, ο έφηβος ζει και μια περίοδο έντονων συναισθηματικών καταστάσεων.
-       Ζει μια περίοδο αστάθειας. Παρατηρούνται στο νεαρό έφηβο συνεχείς μεταπτώσεις από ευχάριστες σε δυσάρεστες καταστάσεις. Από την αυτοπεποίθηση στην απογοήτευση και από τον ενθουσιασμό στη θλίψη. Τη μια πετά στα σύννεφα και την άλλη νιώθει απελπισμένος.
-       Έχει προβλήματα και ανησυχίες. Έχει προβλήματα και ανησυχίες που σχετίζονται με τη σωματική εμφάνιση, την υγεία, με τις σχέσεις του μέσα στο σπίτι και έξω από αυτό, με την σχολική εργασία, με τα μελλοντικά σχέδια κ.α.
Η ζωή του εφήβου, λοιπόν, είναι πλούσια σε συναισθήματα κι επειδή οι ανώτερες πνευματικές λειτουργίες δεν έχουν ακόμα εντελώς ολοκληρωθεί, συχνά άγεται και φέρεται επηρεασμένος από τον πλούσιο συναισθηματισμό του. Αγαπά και μισεί με πάθος, είναι εγωιστής και συχνά δεν έχει τον έλεγχο του εαυτού του. Εύκολα μεταβάλλονται οι συναισθηματικές του διαθέσεις. Εύκολα επίσης κάνει φιλίες και εύκολα τις διαλύει. Δύσκολα εργάζεται και όταν αυτό γίνει, σκοπό έχει την επίδειξη των προσωπικών του ικανοτήτων και η συμμετοχή του είναι έντονη και συχνά ορμητική.
Συνοψίζοντας, λοιπόν, όλα τα παραπάνω, τα οποία αναφέρονται στην ψυχική ισορροπία των εφήβων, είναι εύκολο και επίσης κοινώς αποδεκτό να πούμε πως η ηλικία αυτή χαρακτηρίζεται από μια γενική αστάθεια. Οι έφηβοι βρίσκονται ανάμεσα σε δύο ηλικίες την παιδική και την ώριμη. Αυτό τους κάνει να είναι πολύ μπερδεμένοι, τόσο με τον τρόπο συμπεριφοράς τους, όσο και με τον ίδιο τους τον εαυτό. Και αυτό γιατί συνεχώς ανακαλύπτουν καινούργια στοιχεία του εαυτού τους, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά/  πνευματικά και ξεσκεπάζονται μπροστά τους για πρώτη φορά και τα οποία προκαλούν ριζική αλλαγή τόσο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους, όσο και στη δραστηριότητά τους μέσα στο περιβάλλον τους και την κοινωνία γενικότερα.

ΙΙ.   Υγεία
   Η υγεία είναι η φυσική κατάσταση τον σώματος που χαρακτηρίζεται από ισορροπία με το περιβάλλον και απουσία παθολογικών αλλαγών.
   Η ανθρώπινη υγεία καθορίζεται από ένα σύνολο βιολογικών (κληρονομικών και επίκτητων] και κοινωνικών παραγόντων . Οι τελευταίοι αυτοί έχουν τόσο μεγάλη σημασία για τη διατήρηση μιας υγιεινής κατάστασης ή για την πρόκληση και ανάπτυξη ασθενειών που η εισαγωγή τον κώδικα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας λέει  "Υγεία,  είναι μια κατάσταση απόλυτης , φυσικής, πνευματικής και κοινωνικής ευημερίας και όχι απλώς η απουσία ασθένειας και φυσικών ελαττωμάτων" . Πάντως ένας τόσο πλατύς κοινωνιολογικός ορισμός της υγείας είναι κάπως , συζητήσιμος , αφού η πλήρης κοινωνική ανάπτυξη του ανθρώπου δε συμπίπτει πάντα με τη βιολογική του κατάσταση . Γενικά η έννοια της υγείας έχει ορισμένες προϋποθέσεις και καθορίζεται αντικειμενικά σύμφωνα με ένα σύνολο ανθρωπομετρικών κλινικών φυσιολογικών βιομηχανικών δεικτών που προσδιορίζονται αφού ληφθούν υπόψη οι παράγοντες , φύλο και ηλικία καθώς και οι κλιματικές και γεωγραφικές συνθήκες .
   Παράγοντες που καθορίζουν την υγεία ενός πληθυσμού είναι οι αποδοχές, η χρονική διάρκεια της δουλειάς, ο βαθμός της έντασης και της απασχόλησης, η πιθανότητα εργατικών ατυχημάτων, η διατροφή , οι συνθήκες κατοικίας , ο τρόπος ζωής , η κατάσταση της δημόσιας υγείας και οι συνθήκες υγιεινής της χώρας.
    Το Θέμα της υγείας απασχόλησε αρκετούς φιλοσόφους της αρχαιότητας με εξάρχοντα τον Ιπποκράτη, ο οποίος γεννήθηκε το 460 π.Χ. και πέθανε το 377π.Χ.   Ο Ιπποκράτης κατόρθωσε να απελευθερώσει την ιατρική από την επιρροή της θρησκείας και των ιερών και να αποδείξει ότι ο γιατρός πρέπει να θεραπεύει όχι την ασθένεια αλλά και τον άρρωστο, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα ιδιαίτερα  χαρακτηριστικά του σώματος του.  Επεξεργάστηκε προβλήματα αιτιολογίας των νόσων και απέκρουσε την υπερφυσική και Θετική προέλευσή τους . Διαπίστωσε τα βασικά στάδια της νόσου και επεξεργάστηκε προβλήματα διαγνωστικής.

ΙΙΙ.  Ιστορική Αναδρομή στην εξέλιξη της τεχνολογίας
Πριν από 4 εκατομμύρια χρόνια περίπου οι μακρινοί πρόγονοί μας προσπαθούσαν να επιβιώσουν σ' ένα αφιλόξενο και σκληρό περιβάλλον, κυνηγοί και συλλέκτες.
Όταν πριν από 10.000 χρόνια μόνον, οι πάγοι αποτραβιούνται και δημιουργείται ένα φιλικό περιβάλλον, ο περιπλανώμενος άνθρωπος, αλλά πιο σοφός και τεχνίτης αρχίζει να εξερευνά την φύση, να καλλιεργεί φυτά, να έχει οικιακά ζώα.
Ο Homo Sapiens (ο σοφός άνθρωπος, αυτός που γνωρίζει και σκέπτεται) εξαπλώνεται σε όλες τις ηπείρους και αναπτύσσει μεγάλους πολιτισμούς.
Η γεωργία που αναπτύσσεται δίνει το έναυσμα για την ανάπτυξη των εργαλείων και των πρώτων μορφών επιστήμης. Μέσα από την σχέση του αυτή με την φύση ανάπτυξε την τεχνολογία που αποτέλεσε την βάση για την ανάπτυξη της κοινωνίας και του πολιτισμού.
Σημαντικά τεχνολογικά επιτεύγματα θεωρούνται η χρήση της φωτιάς, η επινόηση του τροχού και του μοχλού, η ανάπτυξη της γλώσσας και της Γραφής.
Σπουδαίοι πολιτισμοί εμφανίζονται σε όλα τα σημεία της Γης, στη Μεσοποταμία, στην Αίγυπτο, στη Αρχαία Ελλάδα, στην Κίνα και στην Κεντρική Αμερική με τους Μάγια. Πολιτισμοί που μας άφησαν για κληρονομιά, σπουδαία τεχνολογικά επιτεύγματα αλλά και επιστημονικές ιδέες στην αστρονομία, τέχνη και φιλοσοφία.
Η διαδρομή του ανθρώπου από την αρχή της εμφάνισής του στη Γη  μέχρι σήμερα δεν ήταν καθόλου εύκολη. Όμως, η εξέλιξη αυτή όπως την βλέπουμε σήμερα κοιτάζοντας προς τα πίσω και ερμηνεύοντας το παρελθόν, είναι θαυμαστή. Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό ον πάνω στη Γη που εξελίχθηκε τόσο, ώστε να κυριαρχήσει στο περιβάλλον του.
Βελτιώνοντας  σταδιακά  την  τεχνολογία του  κατάφερε  να περάσει  από  τις  σπηλιές  στους  ουρανοξύστες , από τα σήματα καπνού στους δορυφόρους επικοινωνιών,  από  τα  πέτρινα  εργαλεία στους  ηλεκτρονικούς  υπολογιστές, από το γαϊδούρι  σαν  μεταφορικό  μέσο  στα διαστημόπλοια  και  από  τα  ακόντια  στις  ατομικές  βόμβες.
  Η  εξέλιξη  αυτή  δεν ήταν  σταδιακή  και  ομαλή , αλλά συνέβη  μέσα  από  μια  σειρά  τεχνολογικών  αλμάτων  και  κατακτήσεων.  Ήταν   αποτέλεσμα  τριών  Τεχνολογικών  Επαναστάσεων. -Της  Γεωργικής  Επανάστασης όπου ο  άνθρωπος  σταμάτησε  να αναζητεί  την τροφή  του  και άρχισε  να την  παράγει. -Της  Βιομηχανικής  Επανάστασης  όπου  έμαθε να χρησιμοποιεί  τον  ατμό  και τον ηλεκτρισμό  και  να κατασκευάζει  μηχανήματα  που περιόριζαν  την ανθρώπινη  κούραση   και  -την Υψηλής  Τεχνολογίας Επανάσταση  με  την  ατομική  της  ενέργεια, τα  διαστημόπλοια  και  τις  μηχανές  που  αντικαθιστούν  την  ανθρώπινη  εργασία, σωματική  και  πνευματική.
  Δεν  θα  πρέπει να λησμονήσουμε, ότι κάθε τεχνολογική  επανάσταση, προκαλεί  επανάσταση και στους άλλους τομείς της ζωής των ανθρώπων, στις ιδέες, στις συνήθειες και στις σχέσεις τους, με άλλα λόγια μια μεγάλη Κοινωνική Επανάσταση.
  Ζούμε σε μια  εποχή που θεωρείται  η πιο σημαντική για όλη τη  διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας. Η  επανάσταση  ‘’ Υψηλής   Τεχνολογίας ‘’ του  σήμερα σε καμία  περίπτωση δεν μπορεί να  συγκριθεί  με τα επιτεύγματα  του παρελθόντος.
  Ο κόσμος  γίνεται ολοένα και  πιο μικρός. Το ραδιόφωνο , η  τηλεόραση, το τηλέφωνο το αυτοκίνητο , το αεριωθούμενο , το  διαστημικό  λεωφορείο , ο  δορυφόρος, μετέβαλαν  το  κόσμο  μας  σε  ένα  "οικουμενικό  χωριό", που  είμαστε  όλοι  γείτονες  είτε  το θέλουμε  είτε  όχι.
                            
ΙΙΙα.  Η  επιστήμη  και  η  τεχνολογία  στο  ξεκίνημα  του  21ου αιώνα.

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα , είμαστε όλοι μάρτυρες μιας τεχνολογικής επανάστασης που  με ταχύτατους ρυθμούς επιφέρει τεράστιες αλλαγές στη ζωή μας.
Η εξέλιξη της μικροηλεκτρονικής και η τεχνολογία της πληροφορίας παρέχουν πλέον πρόσβαση σε απεριόριστες πηγές δεδομένων με αποτέλεσμα η «γνώση να διπλασιάζεται κάθε περίπου δύο χρόνια»
   Ο θαυμαστός κόσμος της Βιοτεχνολογίας και της Ευγονικής ξεπέρασε τους δημιουργούς του, για να φτάσει σήμερα στα πανομοιότυπα ανθρώπινα έμβρυα και τα…ζωικά ανταλλακτικά που παράγονται με εμφύτευση ανθρώπινων γονιδίων σε ζώα.
Η χημική τεχνολογία και η τεχνολογία περιβάλλοντος έχουν κάνει σημαντικότατες προόδους.   Στον ενεργειακό τομέα οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η πρόοδος στα φωτοβολταϊκά στοιχεία, δίνουν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για τη λύση του ενεργειακού προβλήματος.
Τα ερωτηματικά που συνοδεύουν όλες τις μεγάλες προόδους του καιρού μας είναι και αυτά πολλά και ποικίλα…
·     Πώς θα ζουν οι άνθρωποι τον 21ο αιώνα και πόσο ανθρώπινος θα είναι;
·     Τι αλλαγές θα επιφέρει στη ζωή μας η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας και ο «γάμος» της με την επιστήμη;
·     Και τι, το διαζύγιο της επιστήμης με τη Φιλοσοφία  και την αποκαλούμενη Κοινωνική Ηθική;
·     Ζούμε το τέλος της εποχής του Γουτεμβέργιου με τη πτώση των πωλήσεων σε ότι διαβάζεται και δεν βλέπεται;  Μήπως η διείσδυση της ηλεκτρονικής και της τηλεθέασης μας κάνει από αναγνώστες αυτού του κόσμου , σε απλούς θεατές του;
·     Πώς θα είναι το αυριανό σχολείο; Αν σήμερα τα παιδιά της τηλεόρασης αγοράζουν εκπαιδευτικά προϊόντα για τα CD-ROM  των οικιακών τους Η/Υ, είναι σίγουρο ότι αύριο θα αρχίσουν να αναρωτιούνται για πιο λόγο να πηγαίνουν στο σχολείο. Τι πρέπει να κάνει το «εκπαιδευτικό σύστημα» για να μην υποκατασταθεί από κάποιο ηλεκτρονικό σχολείο;
·     Μήπως οι ανθρώπινες σχέσεις καταλήξουν να είναι απλά σήματα σε καλώδια; Μήπως η υπερπληθώρα πληροφοριών στις κυβερνολεωφόρους , μας οδηγεί τελικά στην επιδερμική γνώση των πάντων και στην ουσιαστική γνώση του τίποτε;
·     Θα μπορέσει η Βιοτεχνολογία και η Γενετική Μηχανική να «κατασκευάσουν» ένα νέο εξελιγμένο άνθρωπο; Και αυτό θα είναι για το καλό της ανθρωπότητας η όχι; Θα υπάρχουν καλλιεργητές ανθρώπων που θα επιλέγουν τους πιο κατάλληλους για αναπαραγωγή;
·       Θα καταφέρει ο άνθρωπος μέσα από τα «έξυπνα» επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας, να διατηρήσει την βασικότερη περιουσία του, την ανθρώπινη ιδιότητά του,  την ανθρωπιά του;
·     Μήπως μέσα στον κυκεώνα των δημιουργημάτων του , του κυβερνοχώρου, της εικονικής πραγματικότητας , του κλωνισμού , της βιογενετικής , των πυρηνικών και βιολογικών όπλων , χάσει τελικά το δρόμο  και μεταλλαχθεί από homo sapiens  σε κάποιο τεχνολογικό υβρίδιο που θα ακούει στο όνομα  homo technologicus;
·     Τελικά το ανθρώπινο ον, αφού εξοντώσει κάθε άλλο, θα παραμείνει μόνο του πάνω στη Γη και θα αυτοκαταστραφεί;  θα επιτευχθεί η πολυθρύλητη «βιώσιμη» ανάπτυξη η θα συνεχίσει να υφίσταται το ψευτοδίλημμα «περιβάλλον η ανάπτυξη»;
Η αλήθεια – όπως πάντα – είναι κάπου στη μέση. Γενικότερα , δεν υπάρχουν μόνο άσπρα και μαύρα, καλά και κακά που βγαίνουν κάθε φορά από το μπουκάλι της Επιστήμης και της Τεχνολογίας. Ο άνθρωπος πρέπει να περιπλανηθεί αρκετά στις γκρίζες αποχρώσεις μεταξύ μαύρου και άσπρου, πριν υιοθετήσει   οποιεσδήποτε από τις νέες δυνατότητες της Επιστήμης και Τεχνολογίας.


«Επιδράσεις της Τεχνολογίας στην υγεία και ψυχική ισορροπία των νέων»

Επιδράσεις στην υγεία

α) Προβλήματα όρασης, ύστερα από μεγάλη διάρκεια συστηματικής έκθεσής τους μπροστά από τον Η\Υ  και την τηλεόραση.
β) Πονοκέφαλοι
γ) Πιθανά μελλοντικά προβλήματα από την χρήση κάποιων νέων τεχνολογικών μέσων, όπως π.χ. το κινητό.
 Επιδράσεις στην ψυχολογία
α) Απομάκρυνση και αποξένωση των νέων από τον κοινωνικό τους περίγυρο και μανιώδης ενασχόληση με τα νέα τεχνολογικά μέσα.
β) Επηρεασμός  της προσωπικότητάς τους.
γ)  Τρομερή εξάρτηση από τα τεχνολογικά μέσα.    
     
 2.     Παρουσίαση του σκοπού της έρευνας

Επιλέγοντας την έρευνα αυτή και ξεκινώντας την διεξαγωγή της, κύριο στόχο είχα τη μελέτη της σωματικής και ψυχικής κατάστασης των νέων της εφηβικής ηλικίας καθώς και τον εντοπισμό των θετικών αλλά και αρνητικών επιδράσεων της Τεχνολογίας στην ψυχοσωματική τους ισορροπία.
Σκοπός μου  είναι να δείξω και να υπενθυμίσω στο κοινωνικό σύνολο ότι η τεχνολογική πρόοδος και η βιομηχανική ανάπτυξη είχε θετικές  και αρνητικές επιδράσεις  τόσο στην ψυχική όσο και στην συναισθηματική κατάσταση των εφήβων.

3.      Παρουσίαση των κοινωνικών αναγκών που εξυπηρετεί η έρευνα

Με την έρευνα αυτή προσπαθήσαμε να δείξουμε πως η εξέλιξη της Τεχνολογίας έχει σίγουρα βοηθήσει στον παγκόσμιο πολιτισμό και έχει επιφέρει σημαντική βελτίωση σε πολλούς τομείς της ζωής μας.  Ενώ αναφερόμενοι στους νέους και ειδικότερα στους εφήβους προσπαθήσαμε να καταγράψουμε όλα εκείνα τα στοιχεία που τους χαρακτηρίζουν και να αναφέρουμε μερικά ψυχοσωματικά προβλήματα που προκαλούνται σε αυτούς από την επίδραση της Τεχνολογίας.
Θεωρούμε ότι η έρευνα αυτή είναι χρήσιμη, γιατί αναδεικνύει τα σημαντικότερα αίτια του προβλήματος  και έτσι μπορεί να βοηθήσει τους υπευθύνους και εμάς τους ίδιους, να λάβουμε τα ανάλογα μέτρα για την επίλυσή τους.

 5.  Διαμόρφωση  της  Υπόθεσης  της  Έρευνας
Ο ευεργετικές επιδράσεις της τεχνολογίας είναι:
Ι. Η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.
Η βιομηχανία πολλαπλασίασε τις δυνατότητες του ανθρώπου, έλυσε προβλήματα, κάλυψε καθημερινές ανάγκες. Η παραγωγή έγινε πιο αποτελεσματική, περισσότερα προϊόντα παράγονται φθηνότερα και είναι προσιτά  σε περισσότερους ανθρώπους.
Οι μεταφορές ανθρώπων και προϊόντων γίνονται γρήγορα, άνετα και φτηνά, με την ανάπτυξη των αυτοκινητόδρομων, των σιδηρόδρομων, των πλοίων και των αεροπλάνων.  Οι κατοικίες προσφέρουν θέρμανση, νερό και ασφάλεια.
Οι καταναλωτές έχουν την δυνατότητα να προμηθευτούν μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων από τα καταστήματα, να παρακολουθήσουν κινηματογραφικά έργα σε κατάλληλες αίθουσες, να δειπνήσουν σε εστιατόρια κλπ.

ΙΙ.  Η αύξηση του μέσου όρου ζωής.
Η πρόοδος της Ιατρικής τεχνολογίας βοήθησε στην μείωση της παιδικής θνησιμότητας και στην αύξηση του ορίου ηλικίας των ανθρώπων.
   Το διάγραμμα  δείχνει συγκριτικά την κατανομή των πληθυσμών στις αναπτυσσόμενες και ανεπτυγμένες χώρες. Στις πρώτες o αριθμός των γεννήσεων είναι μεγαλύτερος, αλλά οι άνθρωποι ζουν περισσότερο στις δεύτερες. Αυτό είναι αποτέλεσμα της προόδου στην  Ιατρική επιστήμη.
ΙΙΙ.  Η Μείωση του σωματικού μόχθου.
Η μηχανή απάλλαξε τον άνθρωπο από την βαριά εργασία. Επίπονα και ανθυγιεινά επαγγέλματα μεταβάλλονται σήμερα λόγω της χρησιμοποίησης αυτοματοποιημένων μηχανών. Γεωργικές εργασίες που χρειάζονταν πολλούς εργάτες και ατέλειωτες ημέρες χρόνου και κόπου γίνονται σε λίγες μόνο ώρες με την χρήση ειδικών μηχανών.
Εργοστάσια παράγουν μεγάλες ποσότητες προϊόντων με ελάχιστους εργάτες, δρόμοι ανοίγονται, κτίρια οικοδομούνται, τεχνικά έργα διενεργούνται χάρις στην κατασκευή μηχανημάτων της σύγχρονης τεχνολογίας.

IV. Η μείωση του χρόνου εργασίας και η αύξηση του ελεύθερου χρόνου.
Οι παράγοντες που δημιούργησαν τη δυνατότητα στον άνθρωπο να ικανοποιήσει τις ανάγκες του για ελεύθερο χρόνο ξεκινούν από τη βιομηχανική επανάσταση. Η βιομηχανική παραγωγή που χαρακτηρίζεται από την μηχανοποίηση και τον αυτοματισμό αύξησε την παραγωγικότητα της εργασίας, με αποτέλεσμα να αποδεσμευτεί ο άνθρωπος.
Ο περιορισμός του χρόνου εργασίας των ατόμων δημιουργεί τον ελεύθερο χρόνο, θέλοντας να περιορίσει το μόχθο, κρατώντας έτσι για τον  εαυτό του τη σύλληψη και την οργάνωση μιας εργασίας και αφήνοντας στη μηχανή την εκτέλεση και την καταπόνηση. Ο ελεύθερος χρόνος αποκτά σημασία, όταν δεν αποτελεί απλώς μια ανάπαυση, αλλά όταν διατίθεται και αξιοποιείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να ικανοποιούνται πέρα από τις βιοτικές κι άλλες ανάγκες του ανθρώπου. Η διάθεση του ελεύθερου χρόνου πρέπει να διέπεται από μια βασική αρχή: να επικοινωνήσει ο άνθρωπος με τον εαυτό του και τους άλλους.

V.   Βελτίωση της μετάδοσης γνώσεων και ιδεών.
Άλλες θετικές επιπτώσεις της τεχνολογίας στη ζωή του ανθρώπου ήταν, ότι αυτή έγινε όργανο για την απόκτηση περισσοτέρων γνώσεων.
Με την τεχνολογική πρόοδο, διαδόθηκαν τα γράμματα και οι τέχνες ενώ εξακολουθούμε να πετυχαίνουμε καλύτερη μόρφωση χρησιμοποιώντας τα σύγχρονα μέσα   πληροφόρησης, τηλεπικοινωνίας, βιβλίου τύπου, τηλεόρασης, ραδιοφώνου, κινηματογράφου. Αυτά γίνονται φορείς μετάδοσης ιδεών, εξυψώνουν το ανθρώπινο πνευματικό επίπεδο και οδηγούν στην πνευματική απελευθέρωση.

Οι αρνητικές επιπτώσεις της τεχνολογίας στη ζωή του ανθρώπου είναι:
Ι. Η απειλή καταστροφής.
 Η διάχυτη αμφισβήτηση του θετικού ρόλου της τεχνολογίας στη ζωή μας και της τεχνολογικής προόδου στην εξέλιξη της ανθρωπότητας δεν είναι αποκλειστικά φαινόμενο του αιώνα μας. Για τους ανθρώπους του 18ου και του 19ου αιώνα η τεχνολογία ήταν συνδεδεμένη με την κοινωνική πρόοδο και την ανθρώπινη ευτυχία. Παρόλα αυτά οι ηττημένες από τον Α’ και Β’ Παγκόσμιο πόλεμο χώρες απογοητεύτηκαν από τις τεχνολογικές εξελίξεις  που καταγράφηκαν στο παθητικό της μέχρι τότε τεχνολογίας. Ύστερα, από λίγο καιρό μετά τη δεκαετία του 1960 και ύστερα από τη χρήση της ατομικής βόμβας αυξήθηκαν οι (πυρηνικοί) εξοπλισμοί, άρχισε να κορυφώνεται ο ανταγωνισμός  μεταξύ κρατών, αποτέλεσμα του οποίου είναι η δημιουργία μέσων μαζικής καταστροφής.

ΙΙ.   Η αλλοτρίωση.
Σήμερα ο άνθρωπος των βιομηχανικών κοινωνιών ζει τον εαυτό του και τους άλλους όπως ζει τα πράγματα, απλώς με τις αισθήσεις και με το νου. Δεν τον αισθάνεται σαν κέντρο και δημιουργό της τεχνικής του κατασκευής, παρά σαν υπηρέτη του. Όσο πιο πελώριες είναι οι δυνάμεις που έχει  αποδεσμεύσει ο άνθρωπος, τόσο και πιο δυνατό αισθάνεται τον εαυτό του  σήμερα μέσα στις βιομηχανικές κοινωνίες. Κατέχεται από την ίδια τη δημιουργία του, τη στιγμή που χάνει τον εαυτό του.
Ανθρώπινες ιδιότητες, όπως φιλία, ευγένεια, καλοσύνη αντικρίζονται σαν εμπορεύματα, είδη χρήσιμα.
Είναι φανερό πως η εκτίμηση των ίδιων των ικανοτήτων του ανθρώπου εξαρτάται από παράγοντες που βρίσκονται έξω απ' αυτόν, βρίσκονται δηλαδή στην παραπαίουσα κρίση της αγοράς, η οποία αποφασίζει για την αξία του κατά τον ίδιο τρόπο που κρίνει και αποφασίζει για κάποιο εμπόρευμα.

ΙΙΙ.   Η μόλυνση και η ρύπανση.
Από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισης της ζωής στο πλανήτη , οι άνθρωποι είχαν στενές σχέσεις με το περιβάλλον τους. Το περιβάλλον τους πρόσφερε τροφή , νερό και στέγαση. Για να καλύψει ο άνθρωπος τις ανάγκες του , χρησιμοποιούσε και χρησιμοποιεί την τεχνολογία η οποία αλλάζει το περιβάλλον.
Η τεχνική επανάσταση έβαλε την ανεξίτηλη σφραγίδα της και πάνω στη φύση. Τα βιομηχανικά απόβλητα προσέβαλαν τη ζωτικότητα της φύσης, αλλοίωσαν τη φυσιογνωμία της, κατέστρεψαν την ομορφιά του τοπίου και μείωσαν τους ζωντανούς οργανισμούς, δημιουργώντας τεράστια οικολογικά προβλήματα. Ακόμη, η ακαταλόγιστη σπατάλη ενέργειας και πρώτων υλών μείωσε επικίνδυνα τα αποθέματα του πλανήτη.
Ο άνθρωπος άλλαξε πορείες ποταμών, αποξήρανε λίμνες, δημιούργησε καινούριες, αλλοίωσε τη σύνθεση της ατμόσφαιρας, τα απόνερα έγιναν τόσα πολλά, που επηρέασαν τους ποταμούς, τις λίμνες και τις θάλασσες. Και έτσι εμφανίστηκε το φαινόμενο της ρύπανσης, με σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία και τη ζωή του ανθρώπου στην εποχή μας.
Ο αέρας, το νερό και το υπέδαφος  μολύνονται με ανεπανόρθωτες συνέπειες για τα ζώα και τον άνθρωπο στο σημείο που φτάσαμε πλέον να μιλάμε χωρίς ιδιαίτερο προβληματισμό για «τρύπα στο όζον» ή το φαινόμενο του θερμοκηπίου ή την αποδάσωση και την ερημοποίηση ή τις κλιματικές αλλαγές. Οι πνεύμονες πρασίνου, τα δάση μας, καταστρέφονται και σπάνια είδη φυτών και ζώων εξαφανίζονται.
Η  ανεξέλεγκτη  εκμετάλλευση της φύσης που έχει σαν στόχο την αύξηση της  παραγωγής  και  κατανάλωσης  υλικών με μοναδικό σκοπό  το κέρδος, οδηγεί  κατ' ευθείαν  στην  οικολογική  κρίση,  στην  ανατροπή  δηλαδή της  ισορροπίας  μεταξύ των  ζώντων  οργανισμών  και  του  φυσικού περιβάλλοντος. 
  Κάθε  στοιχείο  του συστήματος  δεν μπορεί να υπερφορτωθεί  πέρα από ένα ορισμένο βαθμό. Η φύση δεν είναι  φτιαγμένη  να  δεχθεί  τεράστιες  ποσότητες βιομηχανικών  αποβλήτων, φυτοφαρμάκων κλπ.


IV.  Η ψυχική φθορά - Η νεύρωση - Το άγχος.
Η αλματώδης ανάπτυξη του τεχνικού πολιτισμού τα τελευταία χρόνια με τον ίδιο ρυθμό άρχισε να εμφανίζει όλο και περισσότερα καινούργια προβλήματα   υγείας για το σύγχρονο άνθρωπο, αυτά που η Ιατρική ονόμασε  νοσήματα  του πολιτισμού.
Αυτά τα καινούρια προβλήματα, που αφορούν, τόσο την σωματική όσο και την ψυχική μας σφαίρα, αυξάνουν παράλληλα με την επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη στις διάφορες περιοχές και η σπουδαιότητα τους παίρνει ακόμα σοβαρότατες διαστάσεις στα περισσότερο προηγμένα κράτη. Ο ασθματικός αγώνας για την απόκτηση όλο και περισσότερων αγαθών, η διατάραξη της ψυχικής υγείας, η έλλειψη επικοινωνίας από τον συνωστισμό των μεγαλουπόλεων, οι νευρώσεις, η ανασφάλεια, η κατάθλιψη, η αδυναμία αρμονικής συμβίωσης με άλλα άτομα και η αδυναμία προσαρμογής στο περιβάλλον είναι γνωστές καταστάσεις, που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι αυτής της εποχής.
Ο έντονος παλμός της ζωής, που οι ρυθμοί της προόδου μας επιβάλλουν, έκανε τον άνθρωπο για τον άνθρωπο λύκο. Ζητά τη λύτρωση στη μοναξιά. αλλά κι αυτή πλακώνει την ψυχή του. Πολλοί για να βρουν ηρεμία για ν' απολαύσουν λίγο ύπνο, καταφεύγουν στα ηρεμιστικά, στα υπνωτικά  φάρμακα. Σπάνια η ζωή ήταν άνοιξη χαράς, πάντα συνδύαζε αγώνα κι αγωνία. Σήμερα όμως ο αγώνας, που κάποτε λύτρωνε τον άνθρωπο από το άγχος, έγινε ο ίδιος άγχος. Τον πνίγει η αγωνία. Αγωνία για το ψωμί, αγωνία για την κοινωνική του υπόσταση, αγωνία για να σπουδάσει. O άνθρωπος τελικά μεταβάλλεται σ' ένα νευρωτικό πλάσμα, που κινείται  σπασμωδικά σύμφωνα με τον ξέφρενο ρυθμό της εποχής.

7.          Περιγραφή των ορίων -  περιορισμών της έρευνας

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από δύο  ομάδες μαθητών.
Στοιχεία από την πρώτη ομάδα.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ένα δείγμα 100 μαθητών, ηλικίας 15-18 ετών. Ο χρόνος μέσα στον οποίο προσπαθήσαμε να την ολοκληρώσουμε ήταν ένα διάστημα σχεδόν 2 μηνών, πράγμα το οποίο δεν μας επέτρεψε να ασχοληθούμε εκτενέστερα ώστε να πετύχουμε την όσο το δυνατό καλύτερη προσέγγιση του θέματος.

Στοιχεία από την  δεύτερη  ομάδα.
Πραγματοποιήσαμε την έρευνά μας παίρνοντας δείγματα από 50 μαθητές ηλικίας 15-17 ετών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσα στο χρονικό διάστημα των 30 ημερών. Τα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν μόνο από μαθητές του 3ου Λυκείου Σπάρτης.

8.       Περιγραφή της διαδικασίας που ακολούθησε ο ερευνητής

-                 Εκλογή Θέματος
-                 Έρευνα και μελέτη της διαθέσιμης βιβλιογραφίας.
-                 Ανάθεση τομέων εργασίας στα μέλη της ερευνητικής ομάδας.
-                 Παρουσίαση του προβλήματος Εφηβεία - Υγεία  -  Τεχνολογία
-                 Διαμόρφωση της υπόθεσης της έρευνας
-                 Μελέτη και κατασκευή του ερωτηματολογίου που δόθηκε στους μαθητές κατά
          τη  διαδικασία της έρευνας ώστε να καταλήξουμε σε κάποια συμπεράσματα.
-                 Προσεκτική μελέτη και ανάλυση των αποτελεσμάτων
-                 Εξαγωγή συμπερασμάτων
-                 Γενίκευση των συμπερασμάτων.
-                 Προτάσεις για συμπληρωματική έρευνα στο μέλλον.

  
9.               Διεξαγωγή έρευνας δημοσκόπησης

    Κατασκευάστηκαν  δύο ερωτηματολόγια με τρόπο ώστε να υπάρχουν κοινές και παρεμφερείς ερωτήσεις, ( ίδιες ερωτήσεις διατυπωμένες με διαφορετικό τρόπο ),  ώστε να εξαχθούν όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστα συμπεράσματα.
[ Διευκρινιστικές Σημειώσεις : Με το πρόθεμα Α θα αναφερόμαστε στις ερωτήσεις του 1ου ερωτηματολογίου και με το πρόθεμα Β στις ερωτήσεις του 2ου ερωτηματολογίου.
Τα δύο ερωτηματολόγια δόθηκαν προς απάντηση σε διαφορετικό δείγμα πληθυσμού.
Όπου οι ερωτήσεις είναι κοινές θα αναφέρονται και τα δύο προθέματα.
Στην τελική επεξεργασία των ερωτηματολογίων που παρουσιάζουμε , οι κοινές ερωτήσεις και οι παρεμφερείς τοποθετούνται μαζί ανεξάρτητα από την σειρά που είχαν στο κάθε ερωτηματολόγιο για καλύτερη κατανόηση και επεξεργασία.
Οι απαντήσεις αναγόμενες επί τοις εκατό παρατίθενται δίπλα στις ερωτήσεις.]

 3ο ΓΕΝΙΚΟ  ΛΥΚΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ

ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ:
"Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ"

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ     Α



Α1.   Πιστεύετε πως η Τεχνολογία βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων;
                       ΝΑΙ                            ΟΧΙ     

Α2.   Νομίζετε πως τα μέσα Τεχνολογίας επιφέρουν μείωση του σωματικού μόχθου;

ΝΑΙ                                        ΟΧΙ    


Α3.  Η τεχνολογία συντέλεσε στη μείωση του χρόνου εργασίας ;
                        ΝΑΙ                                        ΟΧΙ   

Α4.  Πιστεύετε πως η ανάπτυξη της Τεχνολογίας βοήθησε στη βελτίωση της μετάδοσης
        γνώσεων και ιδεών;

                                    ΝΑΙ                                       ΟΧΙ     


Α5.   Η Τεχνολογία συντέλεσε στην αύξηση ελεύθερου χρόνου;

ΝΑΙ                                       ΟΧΙ     


Α6.   Θεωρείτε πως η ανάπτυξη της τεχνολογίας βοήθησε στην αύξηση του μέσου όρου
       ζωής;       ΝΑΙ                            ΟΧΙ    

Α7.   Βλέπετε την ανάπτυξη της Τεχνολογίας σαν απειλή καταστροφών στον κόσμο μας;

ΝΑΙ                                        ΟΧΙ    


Α8. Η μόλυνση και ρύπανση του πλανήτη είναι συνέπειες της αύξησης των τεχνολογικών
       μέσων;     ΝΑΙ                                        ΟΧΙ     

Α9. Πιστεύετε πως ο Η\Υ έχει συμβάλλει στην αύξηση του ποσοστού ανεργίας στη χώρα μας;          
ΝΑΙ                                        ΟΧΙ     

Α10.  Επηρέασε η εξέλιξη της τεχνολογίας  τη ψυχική ισορροπία των νέων;
                        ΝΑΙ                                        ΟΧΙ   

Σας ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας και για το χρόνο που διαθέσατε για την πραγματοποίηση και την ολοκλήρωση της  έρευνάς μου.

 

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ     Β


Β1.  Πιστεύετε ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας συνέβαλλε, συμβάλλει και θα συμβάλει στην
       ανάπτυξη και στην πρόοδο του ανθρώπου και της κοινωνίας;
                                    ΝΑΙ                                        ΟΧΙ  

                         Αν ΝΑΙ :     Θετικά                         Αρνητικά   

Β2.  Πιστεύετε πως η Τεχνολογία βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων;
                            ΝΑΙ                                             ΟΧΙ     

Β3.   Σε ποιους τομείς της ζωής, πιστεύετε ότι η τεχνολογική εξέλιξη, επέφερε τις μεγαλύτερες και  πιο σημαντικές αλλαγές ;  (Παρατήρηση : έγινε βαθμολόγηση με σειρά σπουδαιότητας)
            Ψυχαγωγία              
            Ιδέες                          
            Συνήθειες                  
            Σχέσεις                      
            Υγεία                        
Β4. Θεωρείτε πως η ανάπτυξη της Τεχνολογίας βοήθησε στην αύξηση του μέσου όρου ζωής;
                         ΝΑΙ                                      ΟΧΙ    

Β5.  Είχε σημαντικές αλλαγές και  θετικές επιδράσεις  η είσοδος της μηχανής  στον εργασιακό  χώρο;
                          ΝΑΙ                                      ΟΧΙ     

            Αν  ΝΑΙ   ποια κατά τη γνώμη σας ήταν η σημαντικότερη :
            Μείωση των ωρών εργασίας                     
            Μαζική  παραγωγή                                     
            Μείωση του σωματικού μόχθου                
            Καλύτερες συνθήκες εργασίας                 

          Β6.      Η τεχνολογία συνέβαλε στη βελτίωση  της μετάδοσης γνώσεων και ιδεών;
                                     ΝΑΙ                                       ΟΧΙ   

                        Αν ΝΑΙ, ποιο  είναι κατά τη γνώμη σας το σημαντικότερο μέσο πληροφόρησης;
                        Τηλεόραση                                        
                         Ραδιόφωνο                                         
                         Ηλεκτρονικός Υπολογιστής          
                         Τύπος                                                  

Β7.   Πιστεύετε πως οι επιδράσεις της τεχνολογίας στο περιβάλλον ήταν :
            Αρνητικές                              Θετικές    
            Αν ήταν αρνητικές  βαθμολογήστε κατά σειρά σπουδαιότητας          
            Ρύπανση  και Μόλυνση του περιβάλλοντος       
            Φαινόμενο θερμοκηπίου                                        
            Τρύπα του όζοντος                                                 
            Ασυνήθιστες κλιματολογικές αλλαγές                
            Αλλοτρίωση ανθρώπινων σχέσεων                      

Β8.   Πιστεύετε ότι με την εξέλιξη της τεχνολογίας εμφανίστηκαν καινούργια προβλήματα     υγείας:                     Άγχος, στρές                        
Ανασφάλειες                                   
Ψυχολογικά προβλήματα  
Κορυινογεννέσεις               

Β9.   Επηρέασε η εξέλιξη της τεχνολογίας  τη ψυχική ισορροπία των νέων;
                        ΝΑΙ                                                    ΟΧΙ   

Σας ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας και για το χρόνο που διαθέσατε για την πραγματοποίηση και την ολοκλήρωση της  έρευνάς μου.


10.     Συμπεράσματα


Τα νέα παιδιά ηλικίας  15-18 ετών σε ποσοστό 94% πιστεύουν ότι παίζει σημαντικό ρόλο η τεχνολογική εξέλιξη στην ανάπτυξη και την πρόοδο, αλλά μόλις το 67% θεωρεί ότι συμβάλει θετικά , σε αντίθεση  με την επόμενη ερώτηση που το 92% πιστεύει ότι βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο και άρα η τεχνολογική εξέλιξη συμβάλει θετικά στην κοινωνία μας.

Στην ερώτηση σε ποιους τομείς της ζωής η τεχνολογική εξέλιξη επέφερε τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες  αλλαγές , βαθμολογώντας με σειρά σπουδαιότητας για τους ίδιους, οι απόψεις τους είαι μοιρασμένες αφού περίπου 2 στους 10  δίνουν προτεραιότητα σε διαφορετικό τομέα, σχέσεις, ιδέες, υγεία, ψυχαγωγία, συνήθειες.
 
Στην ερώτηση για το αν η τεχνολογία αύξησε το μέσο όρο ζωής, πιστεύουμε ότι το αποτέλεσμα που προέκυψε δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα, γιατί ενώ πιστεύουν ότι η τεχνολογία αύξησε το βιοτικό επίπεδο, επηρέασε σημαντικά τα θέματα υγείας ( με την χρήση μηχανημάτων, υγιεινής διατροφής, με τη χρήση φαρμάκων, κλπ.) μόνο 7 στους 10 πιστεύουν ότι η αύξηση του μέσου όρου ζωής οφείλεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας.

Στην ομάδα ερωτήσεων που έχουν σχέση με την είσοδο της τεχνολογίας στον εργασιακό χώρο, βλέπουμε ότι όταν οι ερωτήσεις διατυπώθηκαν με διαφορετικό τρόπο, οι απαντήσεις τους μας οδηγούσαν σε διαφορετικά συμπεράσματα. Για παράδειγμα οι νέοι ηλικίας 15-18 ετών θεωρούν, σε υψηλό ποσοστό, ότι η είσοδος της τεχνολογίας μείωσε το χρόνο εργασίας, μείωσε το σωματικό μόχθο και αύξησε τον ελεύθερο χρόνο, όταν όμως η ερώτηση τίθεται έτσι ώστε να απαντήσουν με σειρά σπουδαιότητας και προστίθεται στις αναμενόμενες απαντήσεις και η μαζική παραγωγή, σχεδόν 5 στους 10 θεωρούν ότι η σημαντικότερη αλλαγή  που έφερε η τεχνολογία στον εργασιακό χώρο είναι η μαζική παραγωγή, θεωρώντας  σχεδόν ασήμαντες τις αλλαγές που επέφερε στον ανθρώπινο παράγοντα.

Στις ερωτήσεις που αναφέρονται στη μετάδοση γνώσεων και ιδεών, οι 7 στους 10 πιστεύουν ότι η τεχνολογική εξέλιξη έπαιξε σημαντικό ρόλο  και μάλιστα 5 στους 10 θεωρούν ότι το σημαντικότερο μέσο πληροφόρησης είναι ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής , ενώ μόλις 2 στους 100 θεωρούν ότι είναι οι εφημερίδες, τα βιβλία και τα περιοδικά, δηλαδή απόψεις που πριν μια δεκαετία θα ήταν εκ διαμέτρου αντίθετες.

Στην ομάδα ερωτήσεων που αφορούν το περιβάλλον δεν χωρούν ερμηνείες αφού σε όλες τις ερωτήσεις σε ποσοστό που αγγίζει το 100% , οι νέοι σήμερα πιστεύουν ότι οτιδήποτε κακό και άσχημο, περίεργο και αφύσικο συμβαίνει στον πλανήτη μας , οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην τεχνολογία.

Όμως στο σημείο αυτό θα πρέπει να κάνουμε μια ουσιώδη παρατήρηση ερώτηση προς τους μελετητές τις έρευνά μας .  " Τα τεχνολογικά επιτεύγματα ( η τερατουργήματα ) ποιος τα δημιούργησε; Ποιος τα χρησιμοποιεί ;  Ποιος αναλώνει τεράστια κεφάλαια , υλικά και πνευματικά, για την περαιτέρω εξέλιξη της τεχνολογίας; Μήπως για ότι συμβαίνει ή δεν συμβαίνει στον πλανήτη μας αποκλειστικά και μόνο υπεύθυνος είναι ο άνθρωπος;

Στις ερωτήσεις που αναφέρονται στην υγεία  και την ψυχική ισορροπία των νέων, οι 9 στους δέκα  θεωρούν ότι η  τεχνολογική εξέλιξη  είναι υπεύθυνη για τα  ψυχικά και τα πνευματικά  προβλήματα που παρουσιάζονται σήμερα στους νέους , με σημαντικότερο πρόβλημα , όπως πιστεύουν 5 στους 10 το άγχος και το στρές στην καθημερινή μας ζωή.
Σε μικρότερο ποσοστό θεωρούν ότι οφείλονται στην τεχνολογική εξέλιξη,  προβλήματα των νέων  όπως η εσωστρέφεια, η μοναχικότητα, η ανασφάλεια που νοιώθουν, η έλλειψη επικοινωνίας, η ομαδικότητα κλπ.


11.   Προτάσεις για συμπληρωματική έρευνα στο μέλλον από άλλους ερευνητές – μελετητές.

Θεωρούμε πως η έρευνα αυτή, της οποίας το θέμα είναι δύσκολο ή και αδύνατο ακόμα να αναλυθεί ολοκληρωτικά, απαιτεί σίγουρα την πραγματοποίηση συμπληρωματικής έρευνας και αυτό γιατί η Τεχνολογία αναπτύσσεται ραγδαία και συνεπώς οι διαφοροποιήσεις μεταξύ των αποτελεσμάτων είναι γρήγορες.
Τα αποτελέσματα στα οποία οδηγηθήκαμε αφορούν την επίδραση των τεχνολογικών μέσων όχι μόνο στην ψυχολογία αλλά και στο γενικότερο τρόπο ζωής των νέων. Για να εξεταστεί το θέμα πολύπλευρα και σε βάθος πρέπει να γίνει η έρευνα σε μεγαλύτερο δείγμα πληθυσμού και σε διαφορετικές ηλικίες, ώστε να αποτελέσει μια σίγουρη πηγή πληροφόρησης για τους επιστήμονες και τους ερευνητές.


12.  Πηγές  Πληροφόρησης

- Τεχνολογία και Παραγωγή        τόμος Α!                        Ο.Ε.Δ.Β.
- Άνθρωπος: Παραγωγός και καταναλωτής     Ε.Π.Λ.   Αργολίδας    ΕΠΕΑΕΚ
- Ιστορία του ανθρώπινου γένους                         Λ. Σταυριανός      Ο.Ε.Δ.Β.
- Η Τεχνολογία στο Σύγχρονο Σχολείο              Ν. Ηλιάδης          Χρυσή Πέννα
- Νοείν και Ποιείν. Συμβολή στην Φιλοσοφική και
   Παιδαγω­γική Διερεύνηση του Κατασκευαστικού Λόγου.           Π.    Πολυχρονοπούλου
- Η επιστήμη και τεχνολογία στο κατώφλι του 2000         Π.Τζεφέρη, Δρ.  Ε.Μ.Π.
- Το πρόβλημα της κοινωνίας και του ατόμου                             Ο.Ε.Δ.Β.
- Ψυχολογία του εφήβου                                            Κ.  Μάνος   Εκδ. Γρηγόρη
- Η Εξέλιξη της Τεχνολογίας και οι επιπτώσεις της
   στον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον.         Κ. Γιαννουλέας

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ"

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ     Α


Α1.   Πιστεύετε πως η Τεχνολογία βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων;
                       ΝΑΙ    =  92%                         ΟΧΙ      =    8%
Α2.   Νομίζετε πως τα μέσα Τεχνολογίας επιφέρουν μείωση του σωματικού μόχθου;

ΝΑΙ    -    95%                                   ΟΧΙ     -    5%

Α3.  Η τεχνολογία συντέλεσε στη μείωση του χρόνου εργασίας ;
                        ΝΑΙ    -     40%                                  ΟΧΙ    -    60%
Α4. Πιστεύετε πως η ανάπτυξη της Τεχνολογίας βοήθησε στη βελτίωση της μετάδοσης γνώσεων και ιδεών;

                                    ΝΑΙ     -    70%                                 ΟΧΙ     -   30%

Α5.   Η Τεχνολογία συντέλεσε στην αύξηση ελεύθερου χρόνου;

ΝΑΙ    -    40%                                  ΟΧΙ     -    60%

Α6.Θεωρείτε πως η ανάπτυξη της τεχνολογίας βοήθησε στην αύξηση του μέσου όρου
      ζωής;        ΝΑΙ    -    71%                                   ΟΧΙ     -    29%
Α7.   Βλέπετε την ανάπτυξη της Τεχνολογίας σαν απειλή καταστροφών στον κόσμο μας;

ΝΑΙ    -    89%                                   ΟΧΙ     -    11%

Α8. Η μόλυνση και ρύπανση του πλανήτη είναι συνέπειες της αύξησης των τεχνολογικών
       μέσων;     ΝΑΙ      -  99%                                    ΟΧΙ      -    1%
Α9. Πιστεύετε πως ο Η\Υ έχει συμβάλλει στην αύξηση του ποσοστού ανεργίας στη χώρα μας;          
ΝΑΙ    -     80%                                  ΟΧΙ      -  20%
Α10.  Επηρέασε η εξέλιξη της τεχνολογίας  τη ψυχική ισορροπία των νέων;
                        ΝΑΙ    -    90%                                   ΟΧΙ    -    10%

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ     Β

Β1.  Πιστεύετε ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας συνέβαλλε, συμβάλλει και θα συμβάλει στην
       ανάπτυξη και στην πρόοδο του ανθρώπου και της κοινωνίας;
                                    ΝΑΙ   =   94%                                     ΟΧΙ   =    6%
                         Αν ναι :     Θετικά   =  67% Αρνητικά    =  33%
 Β2.  Πιστεύετε πως η Τεχνολογία βελτιώνει το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων;
                            ΝΑΙ    =  92%                                          ΟΧΙ      =    8%
Β3.   Σε ποιους τομείς της ζωής, πιστεύετε ότι η τεχνολογική εξέλιξη, επέφερε τις μεγαλύτερες και  πιο σημαντικές αλλαγές ;  (Παρατήρηση : έγινε βαθμολόγηση με σειρά σπουδαιότητας)
            Ψυχαγωγία               18%
            Ιδέες                           22%
            Συνήθειες                   14%
            Σχέσεις                       24%
            Υγεία                         22%
Β4. Θεωρείτε πως η ανάπτυξη της Τεχνολογίας βοήθησε στην αύξηση του μέσου όρου ζωής;
                         ΝΑΙ    -  71%                                   ΟΧΙ     -    29%

Β5.  Είχε σημαντικές αλλαγές και  θετικές επιδράσεις  η είσοδος της μηχανής  στον εργασιακό  χώρο;
                          ΝΑΙ    -    84%                                 ΟΧΙ      -   16%
            Αν  ΝΑΙ   ποια κατά τη γνώμη σας ήταν η σημαντικότερη :
            Μείωση των ωρών εργασίας                      35%
            Μαζική  παραγωγή                                      45%
            Μείωση του σωματικού μόχθου                 15%
            Καλύτερες συνθήκες εργασίας                  5%

          Β7.      Η τεχνολογία συνέβαλε στη βελτίωση  της μετάδοσης γνώσεων και ιδεών;
                                     ΝΑΙ    -    75%                                  ΟΧΙ    -      25%
                        Αν ναι, ποιο  είναι κατά τη γνώμη σας το σημαντικότερο μέσο πληροφόρησης;
                      Τηλεόραση                                          45%
                         Ραδιόφωνο                                         5%
                         Ηλεκτρονικός Υπολογιστής           48%
                         Τύπος                                                  2%

Β8.   Πιστεύετε πως οι επιδράσεις της τεχνολογίας στο περιβάλλον ήταν :
            Αρνητικές    -    98%                                    Θετικές     -    2%
            Αν ήταν αρνητικές  βαθμολογήστε κατά σειρά σπουδαιότητας          
            Ρύπανση  και Μόλυνση του περιβάλλοντος        46%
            Φαινόμενο θερμοκηπίου                                           3%
            Τρύπα του όζοντος                                                    2%
            Ασυνήθιστες κλιματολογικές αλλαγές                   4%
            Αλλοτρίωση ανθρώπινων σχέσεων                       45%

Β9.   Πιστεύετε ότι με την εξέλιξη της τεχνολογίας εμφανίστηκαν καινούργια προβλήματα     υγείας:                     Άγχος, στρές                         52%
Ανασφάλειες                                    11%
Ψυχολογικά προβλήματα   25%
Κορυινογεννέσεις                12%

Β10.   Επηρέασε η εξέλιξη της τεχνολογίας  τη ψυχική ισορροπία των νέων;
                        ΝΑΙ    -    90%                                               ΟΧΙ    -    10%

Σας ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας και για το χρόνο που διαθέσατε για την πραγματοποίηση και την ολοκλήρωση της  έρευνάς μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου